GDZIE MAM SIĘ UDAĆ?


Urząd Gminy Ujsoły, ul. Gminna 1, Referat Organizacyjny, Ochrony Środowiska i Inwestycji, Stanowisko do spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych - P. Anna Kozubek, pokój nr 5 
Tel. 33 8647 350 wew.25

 

CO ZE SOBĄ ZABRAĆ?


1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego
(do_pobrania_wniosek_o_wydanie_dowodu_osob.pdf)

UWAGA ! Wniosek należy drukować dwustronnie.

Załączniki:

a)dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
 b)odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa;

c)odpis skrócony aktu małżeństwa

Osoba ubiegająca się po raz pierwszy o wydanie dowodu osobistego do wniosku nie załącza dokumentów, o których mowa w pkt. 1 litera b i c , jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.

 Wniosek składa się osobiście  z wyjątkiem:

osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

  Dowód osobisty odbiera się osobiście  z wyjątkiem:

 -  wydanego  osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską który  odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;

-  wydanego  osobie ubezwłasnowolnionej częściowo który odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.

 


OPŁATY


Brak

 

CZAS OCZEKIWANIA
NA ZAŁATWIENIE SPRAWY



Około 1 miesiąca, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych wymagających postępowania wyjaśniającego - do 2 miesięcy.




UWAGI


-Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego, a w przypadku braku takiego miejsca do organu gminy właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego.

 Wniosek może być złożony za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy stanowi znaczną uciążliwość.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nieoznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.

WAŻNA INFORMACJA !!!

Oklejenie, ofoliowanie lub zalaminowanie dowodu osobistego stanowi przeszkodę w weryfikacji jego zabezpieczeń, takich jak np.: elementy grawerowane, elementy zabezpieczeń utajonych (widoczne w promieniach UV), hologram, OVI (farby drukowe zmienne optycznie); może również w znacznym stopniu utrudnić lub uniemożliwić ocenę, czy dany dokument został podrobiony lub przerobiony. Wskazane sposoby ingerencji w dowód osobisty mogą spowodować nieczytelność danych, a w skrajnych przypadkach brak możliwości maszynowego odczytu danych zawartych w dokumencie.

Biorąc pod uwagę powyższe, zalaminowanie, ofoliowanie lub zaklejenie dowodu osobistego w sposób trwały, uniemożliwiający jego samodzielne funkcjonowanie, należy uznać za jego uszkodzenie, co zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) rodzi obowiązek wymiany dokumentu.

TRYB ODWOŁAWCZY

 

Na odmowę wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Wójta Gminy Ujsoły, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

PRZEPISY PRAWNE

 

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych ( tekst jednolity Dz.U.z 2006r. Nr 139 poz. 993 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie RM z dnia 10 lutego 2009r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2009r. Nr 47 poz. 384)